maandag 15 december 2008

BTexpo : toch nog hoop in volle crisistijd


Tegenwoordig kan je echt geen krant meer openslaan of je wordt overspoeld met slecht nieuws over de crisis. Ons geld wordt minder waard, het aantal geboekte vakanties loopt terug, mensen stellen dure aankopen uit,... een mens zou van minder depressief worden.

Is er ook nog goed nieuws te melden? Natuurlijk is er dat, je moet het alleen weten te vinden. Neem nu de BTexpo vorige week. Wij, laatstejaarsstudenten toerisme, waren natuurlijk ook van de partij. Op de beurs zelf werd er ook gedebatteerd over de crisis en over de reacties van de touroperators en reisagenten hierop. De luxe vakanties doen het nog steeds goed, waar wel een verschil te zien is is in het aantal geboekte gezinsvakanties. Consumenten letten meer op hun geld en boeken daarom pas als ze een goede prijs/kwaliteit verhouding gevonden hebben.
En laat daarin nu net de uitdaging van de moderne reisagent liggen. Dit is een uitgelezen kans voor de reisagent om zich te bewijzen, en aan de klant te tonen dat hij/zij echt kan aanbieden waar de consument op zoek naar is.

Hierin ligt ook een grote kans voor de provincie Limburg. Onze regio geniet al een grote toeristische bekendheid en nu biedt zich de kans aan om deze te vergroten. Door de crisis kunnen we misschien juist een publiek bereiken dat we zonder de crisis misschien niet zouden kunnen verleiden. Ik bedoel hiermee het doorsnee gezin dat ieder jaar op vakantie naar Zuid-Frankrijk trekt maar nu door de dure benzineprijs op zoek moet gaan naar een goedkoop alternatief in het binnenland. Ik ben er zeker van dat als Toerisme Limburg nu volop begint promotie te maken voor goedkope en gezinsvriendelijke arrangementen de omzet in de zomer enorm zal stijgen.
Het is natuurlijk ook van belang om kwaliteit aan te bieden. Een tevreden toerist zal terugkeren, een toerist die niet tevreden is zal niet alleen niet terugkomen maar zal bovendien ook voor slechte reclame zorgen. Het is nu aan Toerisme Limburg en de provincie om hier werk van te maken.

Zoals Luc Maes van Kuoni het op BTexpo mooi fomruleerde : "De crisis zorgt voor problemen maar biedt ook ruimte voor creativiteit."

Geen opmerkingen: