Na jaren van debatteren lijkt er nu eindelijk duidelijkheid over te bestaan: er komt geen rechtstreekse aansluiting vanuit Sint-Truiden op de E40. Even het probleem schetsen: die aansluiting zou er komen door een ontdubbeling van de N3 ( grosso modo de lijn Leuven-Tienen-Sint-truiden-Luik). Helaas gaat dit plan waarschijnlijk niet door aangezien Wegen en Verkeer tegen gekant is. Ook de haalbaarheidsstudie is negatief uitgevallen; de verkeersintensiteit bleek niet hoog genoeg voor het aanleggen van een nieuwe weg. Dit is een vervelend probleem voor Sint-Truiden aangezien er groot industriegebied ligt dat niet goed bereikbaar is.
Over die haalbaarheidsstudie ga ik me hier niet uitspreken. Wat mij eerder verbaasde was een wel zeer vreemde redenering in De Standaard : namelijk dat een verbindingsweg er niet hoeft te komen omdat dat een regelrechte aanslag op het mooie Limburgse landschap betekent.
Natuur is inderdaad Limburgs grootste troef. Maar als we ons op toeristisch vlak van andere provincies willen onderscheiden en onze grootste troef willen uitspelen dan moet er geïnvesteerd worden in een degelijk wegennet. Daarom dat ik het zo vreemd vind dat ons mooi landschap gebruikt wordt als tegenargument. Het is bijna alsof ze in Brussel zeggen: Limburg mag aan toerisme en industrie doen naar hartenlust zolang het maar geen geld kost.
Voor wat hoort wat, je kan niet verwachten de industrie en het toerisme geld opbrengen als er geen middelen zijn om te verbeteren en uit te breiden. Die weigering pleit trouwens ook niet voor een inzicht op een visie op lange termijn.
Met het grote aantal jobs dat elke dag sneuvelt is het nu belangrijker dan ooit om aan goede planning te doen. Als er een goede ontsluiting komt op de E40 dan komt dat de werkgelegenheid in Sint-Truiden alleen maar ten goede.
maandag 22 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten